Podstawy

Umów się na informację zwrotną

Od kilkunastu lat regularnie daję informację zwrotną.

Umiejętność poprowadzenia dobrej rozmowy z informacją zwrotną jest moim zdaniem jedną z trudniejszych.
Rozumiem wszystkich tych, którzy obawiają się dać feedback drugiej osobie, ale również czują stres wiedząc, że ją zaraz usłyszą.

Wiele razy, będąc młodym „szefem” popełniłam błędy w tej dziedzinie. Widziałam łzy, rozczarowanie i wiele innych emocji.
Kiedyś pomyślałam. „Może lepiej nie mówić ludziom co jest nie tak, przynajmniej będę miała względny spokój”.

Oczywiście pokusa odpuszczenia sobie tego typu rozmów jest silna.

 
Wiem jednak, iż brak informacji zwrotnej z mojej strony prędzej czy później spowoduje szereg kłopotów w zespole.

 

Sposób

Chcę się z Wami dzisiaj podzielić modelem rozmowy, który jak do tej pory zawsze działa dobrze w tego typu spotkaniach.
Po ostatnich kilku latach mogę powiedzieć, iż jest to optymalny model w każdej trudnej sytuacji kiedy obawiamy się reakcji drugiej osoby, kiedy zależy nam na utrzymaniu zaangażowania osoby.

Plan

Warunki: spotkanie 2 osób dorosłych
Miejsce : zapewniające dyskrecję
Uwaga ! nie jest to szybka i krótka informacja zwrotna ad-hoc, raczej jest to godzinne spotkanie omawiające dłuższą współpracę. Tym modelem rozmawiamy jedynie z osobami doświadczonymi, mającymi wiedzę i umiejętności a obszar pracy dotyczy raczej umiejętności miękkich ( takich jak relacje, współpraca, komunikacja)

1. UMÓW SIĘ

Umów się kilka dni wcześniej na spotkanie. Przedstaw cel spotkania.
„Chcę się z Tobą spotkać aby porozmawiać o Twoim rozwoju, o Twoich zdolnościach oraz o tym jak możesz je wykorzystać w przyszłości”

 


2. TWOJE INTENCJE

 

Powiedz dlaczego zależy ci na spotkaniu.
„Chcę cię wspierać w dalszej drodze zawodowej, osobistej w Twojej roli w naszym zespole.
Zależy mi na tym, aby powiedzieć Ci, jak dzisiaj Cię widzę i jak mógłbyś rozwijać swój wkład w zespół”

 

3. POKAŻ SZEROKI POTENCJAŁ OSOBISTY OSOBY

 

Powiedz za co cenisz osobę. Powiedz o sytuacjach w których cechy tej osoby wspierały ciebie i zespół.
„Widzę Cię, jako osobę która szczególnie potrafi: pracować w zespole, kreować nowe rozwiązania, rozwiązywać problemy. Wnosisz więc do zespołu: profesjonalizm, relacje, skuteczne działanie. Masz szczególny talent w obszarze….”

 

Przypomnij sytuacje w których te cechy się ujawniają.

4. OPISZ AKTUALNĄ SYTUACJĘ

Odnieś się do sytuacji o której chcesz rozmawiać

„Chcę Cię dzisiaj zachęcić do przyjrzenia się temu jak, kiedy ”
„Chcę z Tobą „ przegadać” sytuacje związane ze: spotkaniami roboczymi, przygotowaniem raportów do projektów, tym jak się komunikujesz w relacjach z Anną”Powiedz o jakich sytuacjach mówisz, przytocz cytat, podaj fakt.

5. ZASTOSUJ PYTANIA PROWADZĄCE DO ZMIANY
Jak widzisz tą sytuację?
Jak mógłbyś następnym razem ? (poprowadzić, powiedzieć)
Jak ta sytuacja wpłynęła na ciebie?
Jak ta sytuacja wpłynęła na zespół i na mnie jako szefa?
Co zrobisz następnym razem ? ( inaczej)
Jak chcesz to zrobić?
W szczególnych przypadkach zaproponuj „przećwiczenie” nowej umiejętności.
Podsumuj ten etap podkreślą do jakiej zmiany zachowania zachęcasz osobę.
 
6. PODSUMUJ SPOTKANIE
Co z naszej rozmowy będzie dla Ciebie wnioskiem nad którym popracujesz w następnych miesiącach?
Jaki aspekt z naszej rozmowy twoim zdaniem będzie służył twojemu rozwoju?
7. WSPÓLNY ACTION PLAN

 

Co więc teraz planujesz? Od czego zaczniesz?
Zaplanujmy 3 pierwsze kroki w tej sytuacji.
Po czym poznasz, że robisz „to” zupełnie inaczej?
Na co chcesz się ze mną umówić?
Proponuję, spotkajmy się za 6 tygodni aby przedyskutować co się zmieniło.

 

 

8. ZAPEWNIJ I UMOCUJ
Chcę Cię wspierać w działaniach, gdyż widzę Twój wkład w nasz zespół.
Zależy mi na Tobie, jako na członku naszego zespołu.

 

 

W kolejnym artykule pojawią się dodatkowe rady dotyczące tego typu spotkań

Powodzenia !

 

 

One comment
  1. Mirosław Szatkowski Odpowiedz
    27 listopada 2014 o 16:58

    Super. Dzięki.

Dodaj komentarz