Do kawy

Trzy srebrne naboje

Emocje sprawiają, że wygrywamy bitwy. Są pierwotnym motorem wszelkich działań. Ale do wygrywania wojen potrzeba czegoś więcej…Travis Bradberry, autor bestsellera „Inteligencja emocjonalna 2.0” na ostatniej konferencji GLS mówił o „trzech srebrnych nabojach” – zachowaniach, które mają znaczący wpływ na wzmocnienie własnej inteligencji emocjonalnej. To dzięki inteligencji emocjonalnej potrafimy wygrywać wojny.  Można ją nazwać też sprytem w relacjach. Sprytem w najlepszym znaczeniu tego słowa, bo ów spryt służyć ma harmonijnemu rozwojowi człowieka w zespole i całego zespołu.

Przypomnijmy, że pierwszym etapem budowania inteligencji emocjonalnej jest samoświadomość własnych emocji i tendencji do ich wyrażania. Sprawa nie jest prosta. Badania wykazują, że średnio, jedynie 36 proc zbadanych potrafi nazwać swoje emocje! Tutaj jest także zgoda na dyskomfort płynący z faktu, że pojawiają się emocje niechciane, niechęć do ludzi, którzy odzwierciedlają nasze cechy. Przeglądamy się w innych jak w lustrach.

Kolejne etapy to zarządzanie emocjami, co nie oznacza wyłączenie emocji, ale świadome działanie pod wpływem zaakceptowanych emocji. Skupienie się na emocjach innych osób, rozumienie tych emocji i wpływu na zachowania. W końcu – zrozumienie przekazów komunikacji niewerbalnej i umiejętność zarządzenia emocjami członków grupy, zespołu.

Okazuje się, że ludzie o wysokim wskaźniku inteligencji emocjonalnej są o 60 proc. bardziej wydajni w pracy, niż ci o niższych notowaniach na skali. Organizacje coraz chętniej  zatrudniają pracowników z wysokim poziomem inteligencji emocjonalnej i cecha ta jest bardziej ceniona u pracodawców niż umiejętności techniczne.

Gdzież są te srebrne naboje?

Travis Bradberry wskazuje na trzy zachowania, które warto pielęgnować i uczynić nawykowymi, które mają korzystny wpływ na podniesienie inteligencji emocjonalnej.

1. Optymalizacja stresu

Nadmierny stres obniża samokontrolę i czujność w rejestrowaniu własnych i cudzych emocji. Warto wiedzieć, że wyrażanie wdzięczności w znaczący sposób obniża stres.

2. Dobrej jakości sen

Taki sen trwa od 7 do 9 godzin. W tym czasie nasz mózg eliminuje toksyczne białka w mózgu. Niebieskie światło ekranów komputerów mózg odczytuje jak światło poranka i nie chce wtedy udać się na spoczynek. Wniosek jest prosty…

3.Kawa

Kofeina zwana jest hormonem ucieczki i jej połowiczny rozpad w organizmie zajmuje około 6 godzin. Warto ją pić tylko do godziny 12.00

Dla inteligencji emocjonalnej – warto

 

Hanna Tarnawska

Dodaj komentarz